American Musicals : Stage and screen / L’écran et la scène
What happens when American musicals travel from Broadway to Hollywood, from Hollywood to Broadway – or indeed to Paris? Taking its cue from the current partiality towards cross-media interaction, this collective volume aims at reassessing the role and impact of stage/screen transfers on the genre, by blending together academic and creative voices, both French and American. The bilingual chapters of the book carefully explore the musical, dramatic and choreographic repercussions of transposition techniques, evidencing the cinematographic rewriting of theatrical processes from Lubitsch’s screen operettas to Fosse’s Cabaret, or tracking movie-inspired effects on stage from Hello, Dolly! to Hamilton.
Que se passe-t-il quand une comédie musicale américaine voyage de Broadway à Hollywood, d’Hollywood à Broadway… ou à Paris ? Le penchant ambiant pour l’intermédialité et le succès grandissant du musical en France ont inspiré ce volume collectif qui, en croisant les voix universitaires et artistiques, françaises et américaines, entreprend de réévaluer l’impact des transferts scène-écran sur le genre. Les chapitres bilingues de cet ouvrage sondent les répercussions musicales, dramatiques et chorégraphiques des techniques de transposition, mettant au jour la réécriture filmique de procédés théâtraux depuis les opérettes cinématographiques de Lubitsch jusqu’au Cabaret de Fosse, ou pistant les effets de cinéma sur scène, de Hello, Dolly! à Hamilton.
Foreword
Anne Martina & Julie Vatain-Corfdir
I FORMAL INNOVATION & REINVENTION
KATALIN PÓR Inventer l’opérette cinématographique : les premiers musicals de Lubitsch DAN BLIM Narrative realism and the musical. Sutures of space, time and perspective ANNE MARTINA How do you deal with a classic? Tradition and innovation in 42nd Street and An American in Paris ROUNDTABLE WITH THE CREATIVE TEAM OF THE AWARD-WINNING STAGE PRODUCTION Making of An American in Paris. Beyond a re-creation
II FROM SUBVERSION TO SELF-REFLEXIVITY
ALOYSIA ROUSSEAU “Where the devil are my slippers?”: My Fair Lady’s subversion of Pygmalion’s feminist ending? ENTRETIEN AVEX JULIEN NEYER Les coulisses du musical : de Candide à My Fair Lady JAMES O’LEARY “They Begat the Misbegotten GOP”. Finian’s Rainbow and the US Civil Rights Movement JULIE VATAIN-CORFDIR & ÉMILIE RAULT Harmony at Harmonia? Glamor and farce in Hello, Dolly!, from Wilder to Kelly ANOUK BOTTERO Re-defining the musical. Adapting Cabaret for the screen
|
III
CHALLENGES TO THE PERFORMERS
JACQUELINE NACACHE “Any Dance You Can Do I Can Do Better”. Gene Kelly et la quête de la perfection CHITA RIVERA ON HER CARRER IN MUSICALS “Just go for it, and put the work in” ENTRETIEN AVEC PATRICIA DOLAMBI Danser West Side Story à la scène et à l’écran ENTRETIEN AVEC MARK MARIAN Le twang, le belt et les harmoniques de la voix
|