You are currently viewing COLL international, ClioS: « Shakespeare and the Contemporary », 11-12/02/2022, SU

« Shakespeare and the Contemporary » / « Shakespeare et le contemporain »

International Conference

Nous avons le grand plaisir de vous communiquer ci-dessous le programme mis à jour du colloque international sur « Shakespeare and the contemporary», qui est organisé dans le cadre du projet « Emergence ClioS: L’histoire immédiate sur la scène britannique », les *11 et 12 février *prochains. Pour les raisons sanitaires que nous connaissons, ce colloque se tiendra en HYBRIDE (zoom et présentiel), toujours à Sorbonne Université.
– Le 11 : Amphi Bilsky-Pasquier, Site des Cordeliers, 15 rue de l’Ecole de Médecine
– le 12: Salle des Actes, en Sorbonne, entrée par le 17 rue de la Sorbonne.
Veuillez noter que dans le cadre du colloque, nous aurons le plaisir de recevoir (entre autres) l’auteur écossais David Greig en personne.
L’entrée est libre (moyennant un passe sanitaire valide), mais pour des raisons de sécurité, nous vous remercions de bien vouloir vous préinscrire en envoyant un message à <mailto:Line.cottegnies@sorbonne-universite.fr>. Il en va de même, si vous souhaitez obtenir le lien zoom.

Bien cordialement,
Line Cottegnies, pour le comité d’organisation: Elisabeth Angel-Perez, Sorbonne Université, Gordon McMullan, King’s College London, Sabine Schülting, Freie Universität Berlin.

11 February 2022

Amphi Bilsky-Pasquier, Site des Cordeliers, 15 rue de l’Ecole de Médecine, 75005 Paris.

9.30 am : Welcoming address — Prof. Pascal Aquien, Vice-doyen Recherche, Faculté des Lettres, Sorbonne Université

Session I: Contemporary stages  (Chair: Gordon McMullan)

9.45, Keynote 1: Sarah Dustagheer (University of Kent), “Shakespeare in Shoreditch: Urban Gentrification and the Politics of Performance”

10.45 am. Break

11.00 am – 12.00 pm:

11.00 am: Dominique La Victoria (Ateneo de Manila University), « Makbetamaximus: Theatre of Destruction. Staging the World’s Longest Macbeth Under the World’s Longest Lockdown »

11.30 am: Estelle Rivier-Arnaud (Université Grenoble-Alpes), “Shakespeare in the Post-Noughties: Violence under a Microscope”.

12.15 pm Lunch break

1.30 pm, Session II: Rewriting (with) Shakespeare in the 20th and 21st Centuries.  (Chair: Sabine Schülting)

1.30 pm, Keynote 2: Tobias Döring (Ludwig-Maximilians-Universität München), “Staging forgetting: how Heiner Müller and Botho Strauß get lost in A Midsummer Night’s Dream”

2.30 pm-4.00 pm

2.30 pm: Pascale Drouet (Université de Poitiers), “Young Voices in Scotland: from Shakespeare’s  Macbeth to Greig’s Dunsinane

3.00 pm: Anja Hartl (Universität Konstanz), “Shakespearean Resonances: Political and Adaptational Borders in David Greig’s Dunsinane”

3.30 pm: Richard Ashby (King’s College London and Royal Holloway), “The Gods Weep and King Lear: Dennis Kelly, the Holocaust and Climate Catastrophe”

4.00 pm: Break

4.30-6.00 pm: In conversation with David Greig (round-table coordinated by Elisabeth Angel-Pérez)

12 February

Salle des Actes, Sorbonne (11 rue de la Sorbonne, 75005 Paris)

9.15 am, Session III: Political Shakespeares. (Chair: Elisabeth Angel-Perez)

9.15 am, Keynote 3: Florence March (Université Montpellier 3), « Festival Shakespeare : Reinventing Popular Theatre in the Twentieth and Twenty-first Centuries »

10.15 am : Break

10.45 am : Rowena Hawkins (King’s College), “Contemporary Shakespeares on Festival Stages”

11.15 am: Julie Vatain-Corfdir (Sorbonne Université), “Deference, Reference, or Independence? On Contemporary US Uses of Shakespearean History”?

11.45 am, Keynote 4: Peter Kirwan (Nottingham University), ‘“Your time’s expired”: Spatiotemporal Dramaturgies in Cheek by Jowl’s Romances”

1. 45 pm: Lunch break

2.00 pm, Session IV: Intermedial Shakespeares. (Chair: Line Cottegnies)

2.00 pm: Ina Habermann (Universität Basel), “The Uncertainty Principle – Contingency and Orientation in Shakespeare’s Drama”