Le séminaire de l’axe Transculturalismes du laboratoire VALE (Sorbonne Université), co-organisé par Jaine Chemmachery et Alexis Tadié, fera sa rentrée le 7 décembre 2023.
Nous entendrons une présentation de Corentin Jegou (Nantes Université) intitulée : “Pieces of Utopia: Imagining globalisation in anglophone Caribbean literature ”, dont vous trouverez le résumé ci-dessous.
Cette première séance aura lieu de 18h30 à 20h à la Maison de la Recherche (28 rue Serpente, 75006 Paris), en salle 002. Les séances suivantes auront lieu de 17h30 à 19h, toujours à la Maison de la Recherche : le numéro de salle est précisé pour chaque séance dans le programme pour l’année à venir, qui est inclus ci-après.
- Corentin Jegou (Nantes Université): “Pieces of Utopia: Imagining globalisation in anglophone Caribbean literature ”
Sylvia Wynter’s The Hills of Hebron (1962) and Robert Antoni’s As Flies to Whatless Boys (2013) both revolve around utopian schemes, set in Jamaica and Trinidad respectively. Wynter’s novel chronicles the establishment of a millenarian commune by Prophet Moses and his followers at the turn of the twentieth century, while Antoni’s narrative relates the tribulations of the socialistic Tropical Emigration Society in the 1840s. In both cases, the utopian enterprise meets with disaster. The prophets turn out to be charlatans, bent on personal aggrandisement at the expense of their unsuspecting disciples.
In this paper, I explore the political and aesthetic underpinnings of Wynter’s and Antoni’s failed utopias. While they both seem to share in the anti-utopian scepticism which accompanies periods of political exhaustion, is there anything to be salvaged from among the debris? Can we not at least reclaim a sense of what Fredric Jameson has called “anti-anti-Utopianism” by looking at those failures from a global perspective? While taking stock of the pessimism which permeates Wynter’s and Antoni’s works, I contend that the panorama is not quite so despairing as it would seem, and that the transnational texture of their narratives may function as an antidote to the bankruptcy of their utopian blueprints.
Voici le programme des séances suivantes :
- 08/02/24 – 17h30-19h (salle 002): Kerry-Jane Wallart (Université d’Orléans) : « Performing time in the Caribbean: Derek Walcott and Jamaica Kincaid ».
- 21/03/24– 17h30-19h (salle D224): Manon Boukhroufa-Trijaud (Sorbonne Université) : « How do post-90 Bombay poets carry on and reinvent the legacy of the Bombay poetic scene? »
- 02/05/24– 17h30-19h (salle D224): Claire Omhovère (Université Paul Valéry Montpellier 3) : « Tant qu’il y aura des arbres : reprises de la pastorale coloniale dans Greenwood de Michael Christie (2019) »
- 06/06/24– 17h30-19h (salle 001): Juliana Lopoukhine (Sorbonne Université)