PAR: Julie Vatain-Corfdir et Anne Martina, « American Musicals: Stage and Screen », 2019

American Musicals : Stage and screen / L’écran et la scène

Sorbonne Université Presses, 2019
Collection E-Theatrum Mundi
ISBN : 979-10-231-1158-3
Date de publication : 03/12/2019
Nombre de pages : 254

What happens when American musicals travel from Broadway to Hollywood, from Hollywood to Broadway – or indeed to Paris? Taking its cue from the current partiality towards cross-media interaction, this collective volume aims at reassessing the role and impact of stage/screen transfers on the genre, by blending together academic and creative voices, both French and American. The bilingual chapters of the book carefully explore the musical, dramatic and choreographic repercussions of transposition techniques, evidencing the cinematographic rewriting of theatrical processes from Lubitsch’s screen operettas to Fosse’s Cabaret, or tracking movie-inspired effects on stage from Hello, Dolly! to Hamilton.

Que se passe-t-il quand une comédie musicale américaine voyage de Broadway à Hollywood, d’Hollywood à Broadway… ou à Paris ? Le penchant ambiant pour l’intermédialité et le succès grandissant du musical en France ont inspiré ce volume collectif qui, en croisant les voix universitaires et artistiques, françaises et américaines, entreprend de réévaluer l’impact des transferts scène-écran sur le genre. Les chapitres bilingues de cet ouvrage sondent les répercussions musicales, dramatiques et chorégraphiques des techniques de transposition, mettant au jour la réécriture filmique de procédés théâtraux depuis les opérettes cinématographiques de Lubitsch jusqu’au Cabaret de Fosse, ou pistant les effets de cinéma sur scène, de Hello, Dolly! à Hamilton.

Foreword

Anne Martina & Julie Vatain-Corfdir

 

I

FORMAL INNOVATION & REINVENTION

 

KATALIN PÓR

Inventer l’opérette cinématographique : les premiers musicals de Lubitsch

DAN BLIM

Narrative realism and the musical. Sutures of space, time and perspective

ANNE MARTINA

How do you deal with a classic? Tradition and innovation in 42nd Street and An American in Paris

ROUNDTABLE WITH THE CREATIVE TEAM OF THE AWARD-WINNING STAGE PRODUCTION

Making of An American in Paris. Beyond a re-creation

 

II

FROM SUBVERSION TO SELF-REFLEXIVITY

 

ALOYSIA ROUSSEAU

“Where the devil are my slippers?”: My Fair Lady’s subversion of Pygmalion’s feminist ending?

ENTRETIEN AVEX JULIEN NEYER

Les coulisses du musical : de Candide à My Fair Lady

JAMES O’LEARY

“They Begat the Misbegotten GOP”. Finian’s Rainbow and the US Civil Rights Movement

JULIE VATAIN-CORFDIR & ÉMILIE RAULT

Harmony at Harmonia? Glamor and farce in Hello, Dolly!, from Wilder to Kelly

ANOUK BOTTERO

Re-defining the musical. Adapting Cabaret for the screen

 

III

CHALLENGES TO THE PERFORMERS

 

JACQUELINE NACACHE

“Any Dance You Can Do I Can Do Better”. Gene Kelly et la quête de la perfection

CHITA RIVERA ON HER CARRER IN MUSICALS

“Just go for it, and put the work in”

ENTRETIEN AVEC PATRICIA DOLAMBI

Danser West Side Story à la scène et à l’écran

ENTRETIEN AVEC MARK MARIAN

Le twang, le belt et les harmoniques de la voix